10 porad jak osiągać jeszcze lepsze wyniki kampanii email marketingowych

Jako specjaliści od marketingu, zawsze zastanawiamy się nad tym, co moglibyśmy zrobić lepiej, jak osiągać jeszcze lepsze wyniki współczynnika otwarć i kliknięć? Co zrobić, żeby zwiększyć zaangażowanie, używając maili i jak podkręcić wydajność kampanii marketingowych. Szczerze wierzymy, że aby zapewnić jak najlepsze rezultaty, specjaliści od marketingu powinni mieć skrupulatne podejście do każdego etapu swojej strategii marketingowej, od pozyskania użytkownika do końcowej analizy danych.

Oto 10 najlepszych praktyk, które powinieneś zastosować, jeśli chcesz połączyć satysfakcję klientów ze wzrostem dochodów.

 

1. Zaplanuj subskrypcję z potwierdzeniem

Zapli do newslettera z potwierdzeniem, lub double opt-in, to model zapisu wymagający dodatkowego potwierdzenia wyrażonej wcześniej przez subskrybenta zgody. Na adres email osoby, która zapisała się do Twojego newslettera, wysyłana zostaje wiadomość z linkiem potwierdzającym. Dopiero po kliknięciu na link, adres zostanie dodany do Twojej bazy subskrybentów.

Dlaczego double opt-in jest ważne dla sukcesu Twojej kampanii email marketingowej?

W ten sposób potwierdzasz, że podany przez użytkownika adres jest poprawny i aktywny, a ponadto upewniasz się, że osoba, która podała adres jest jego faktycznym właścicielem. Dbając o to, żeby osoby zapisane do Twojej bazy subskrybentów były zainteresowane Twoją komunikacją, zwiększasz szanse na wysokie zaangażowanie odbiorców.

Jak podaje raport z 2017 roku przygotowany przez Direct Marketing Association, zaangażowanie jest jednym z 3 najważniejszych celów dla 64% marketerów B2B i 76% marketerów B2C.

 

2. Skup się na dostarczalności

Kampanie email marketingowe warto traktować jak inwestycje. Aby osiągnąć jak największy zwrot z takiej inwestycji, powinieneś przede wszystkim zadbać o wysoką dostarczalność e-maili.

Zadbaj o to, aby Twoje wiadomości nie zostały oznaczone jako spam. Nie kupuj gotowych baz adresów email. Nie możesz być pewny jakości takiej bazy. Część znajdujących się na niej adresów może być nieaktualna lub nieaktywna. Ponadto, nie masz też pewności, że adresy e-mail znajdujące się na danej liście zostały zebrane za zgodą ich właścicieli.

Interakcje z e-mailem, w jakie wchodzą Twoi odbiorcy, również mogą wpłynąć na dostarczalność Twoich e-maili.

Na dostarczalność kampanii e-mailowych pozytywnie wpływa:

  •  otwieranie wiadomości przez użytkowników poczty,
  •  oznaczenie maila odpowiednią etykietą (zapisanie w innym folderze),
  •  odpowiadanie lub przekazywanie wiadomości dalej,
  •  dodawanie adresu do listy kontaktów,
  •  przywracanie wiadomości z folderu ze spamem.

Natomiast negatywnie na dostarczalność e-maili wpływa:

  •  oznaczenie wiadomości jako spam,
  •  usuwanie wiadomości bez wcześniejszego otwarcia.

 

Aby poprawić dostarczalność wiadomości e-maili zadbaj o to, żeby była to nie tylko komunikacja pożądana przez klienta, ale także taka, z którą chciałby wchodzić w kontakt.

 

3. Wysyłaj wiadomości istotne dla klienta

Twoim priorytetem powinno być poznanie potrzeb Twoich odbiorców. Chcesz uniknąć wysyłania maili do osób, które, według dostępnych Tobie danych, na pewno nie będą zainteresowane wysyłaną przez Ciebie treścią.

Aby tego dokonać warto zastosować segmentację bazy subskrybentów. Jakie informacje są istotne, aby ustalić, którymi treściami dany klient będzie zainteresowany? Czy będzie to wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy historia zakupów w Twoim sklepie internetowym? Wykorzystaj tę wiedzę, aby przygotować jak najbardziej spersonalizowaną komunikację. Żeby zaoszczędzić czas skorzystaj z automatycznej segmentacji swojej listy subskrybentów, używając odpowiedniego oprogramowania. Tutaj możesz zamówić demo z jednym z naszych ekspertów, żeby zobaczyć, w jaki sposób może to działać.

 

4. Pisz dobre tematy wiadomości

Temat wiadomości powinien być krótki i precyzyjny. Najlepiej, żeby ograniczał się do 50 znaków i przedstawiał jedną główną myśl.

Dobre zrozumienie potrzeb publiczności także pomoże Ci w stworzeniu idealnego tematu maila. Czy Twoi odbiorcy są zajętymi profesjonalistami, czy może jest to publiczność, która ceni sobie luz i prostolinijność? Pisz tematy wiadomości, które będą atrakcyjne dla Twoich subskrybentów i które będą spójne z założeniami Twojej marki.

 

5. Optymalizuj preheader

Preheader to krótki tekst, który wyświetla się w skrzynce odbiorczej za tematem wiadomości. Automatycznie jest zaciągany z początku e-maila. Przygotowując kampanie marketingowe, możesz zoptymalizować preheader tak, żeby dodatkowo zwiększał procent otwarć Twoich maili (Open Rate). Możesz go wykorzystać jako streszczenie treści maila, albo przedłużenie tematu wiadomości.

 

6. Zadbaj o wersję tekstową

W branży marketingu e-mailowego już od dłuższego czasu możemy obserwować debatę, która ma na celu rozstrzygniecie, który z typów e-maili zapewnia wyższą dostarczalność – tekstowa czy zaprojektowana w HTML. Naszym zdaniem wersja HTML nie zaszkodzi Twojej kampanii, pod warunkiem, że zadbasz o umieszczenie w wiadomości także wersji tekstowej.

Pamiętaj, że dobry design to tylko wisienka na torcie. Musisz zadbać o to, żeby najważniejsza informacja nie została ukryta w obrazku i żeby została klientowi wyświetlona bez względu na ustawienia jego skrzynki pocztowej.

 

7. Zadbaj o wersję mobilną

Coraz więcej ludzi odczytuje e-maile na urządzeniach mobilnych takich jak telefony czy tablety. Badania branżowe pokazują, że aktywność mobilna sięga już ponad 50%. Projektując kampanie, powinieneś wziąć pod uwagę dużą różnorodność urządzeń, na jakich Twoje maile będą wyświetlane.

Używaj designu responsywnego, aby Twoja wiadomość została poprawnie wyświetlona, bez względu na to z jakiego urządzenia korzysta Twój użytkownik.

 

8. Zadbaj o jasne wezwanie do działania

Praktycznie każdy specjalista od marketingu podkreśla istotę jasno sprecyzowanego wezwania do działania (Call to Action – CTA).

Aby napisać idealne wezwanie do działania powinieneś zadać sobie 3 pytania:

  •  czy jest ono jasno sformułowane?
  •  czy stwarza ono w odbiorcy uczucie pilności? (jak np. „pobierz darmowego e-booka dzisiaj”)
  •  czy jest ono nakierowane na potrzeby klienta? (np. „dowiedz się więcej” zamiast „kup teraz”, które może go zniechęcić do kliknięcia)

Aby podwyższyć współczynnik CTR, powinieneś zadbać, aby przycisk z wezwaniem do działania wyróżniał się i był dobrze widoczny. Umieszczenie przycisku CTA w kilku miejscach również może przynieść dobre rezultaty.

W niektórych przypadkach umieszczenie drugiego przycisku Call to Action, może doprowadzić do wzrostu współczynnika klikalności o nawet 30%.

 

9. Pozwól użytkownikowi zarządzać subskrypcją

Zgodnie z polskim prawem zgoda na przesyłanie materiałów marketingowych może być wycofana w każdym momencie. Nie można również klientowi utrudniać wycofania takiej zgody. Powiemy więcej, utrudnianie klientowi wycofania się z subskrypcji może działać na Twoją niekorzyść.

Oczywiście nie chcesz stracić możliwości kontaktowania się z klientem, który już raz wyraził zgodę na wysyłanie mu komunikacji marketingowej. Jeżeli jednak użytkownik nie jest zadowolony z otrzymywanych od Ciebie e-maili, powinieneś dać mu możliwość zarządzania swoją subskrypcją. Zanim Twój klient zupełnie wypisze się z bazy subskrybentów, używając opcji opt-out, zbadaj powód, dla którego jest niezadowolony.

Zapytaj się klienta, czy wolałby otrzymywać mniejszą ilość wiadomości. Taka opcja nazywa się opt-down. Dzięki niej Twój subskrybent może również zadecydować o częstotliwości, z jaką będzie otrzymywał maile. Możesz zaproponować mu przysyłanie cotygodniowych lub comiesięcznych podsumowań Twojej komunikacji emaliowej.

 

10. Testuj!

Wielkie historie sukcesu uczą nas, aby nigdy nie przestawać się uczyć. Jest to nawet bardziej prawdziwe w świecie marketingu, który zmienia się każdego dnia wraz ciągle zmieniającym się społeczeństwem. Ponadto, każda baza klientów może być inna, a ich zachowanie może się również różnić w zależności od np. sezonu. Aby podejmować poinformowane decyzje marketingowe, nigdy nie przestawaj testować.

Wykonuj testy A/B, aby sprawdzić jakie tematy wiadomości lub preheadery działają najlepiej. Według badań przeprowadzonych przez

Direct Marketing Association w 2017, jedynie 43% marketingowców B2B i 38% marketingowców B2C testuje mniej niż jedną czwartą wysyłanych przez siebie wiadomości. Co więcej respondenci tego samego badania jako największe wyzwania związane z email marketingiem wskazują „brak strategii” (28%) i „brak danych” (27%).

Wierzymy, że regularne wykonywanie testów, może wypełnić braki, które tak wielu specjalistów od marketingu odczuwa.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej o e-mail marketingu?

Przeczytaj, co zrobić, jeżeli wyślesz pomyłkowy newsletter do 4 milionów subskrybentów.