Zakładki w skrzynkach odbiorczych WP i O2

zakladki-500x355Wprowadzenie zakładek w skrzynce odbiorczej Gmaila wywołało falę komentarzy. Duża część email marketerów ostrożnie podeszła do tego rozwiazania twierdząc, że może ono negatywnie wpłynąć na zaangazowanie ich subskrybentów.

Teraz, kiedy podział skrzynki odbiorczej okazał się mieć znikomy efekt na wyniki kampanii, inni ISP również wprowadzaniają zmiany w organizacji skrzynki odbiorczej. Od kilku dni dzielony układ skrzynki odbiorczej możemy znaleźć również w polskich klientach poczty Wirtualnej Polski i O2.

Wirtualna Polska jest czołowym dostawcą darmowych skrzynek pocztowych w Polsce. Posiadając około 6,15 milionów uzytkowników pozostawia w tyle Gmaila, którego w Polsce używa około 5,1 milionów osób. Pomimo tej przewagi na krajowym rynku, to Gmail jest gigantem i wyznacza trendy pośród ISP na świecie.

Wzorując się na Gmailu, WP i O2 również zdecydowały się na wprowadzenie zakładek w skrzynce odbiorczej. Odkąd zostały one wprowadzone, wiadomości sortowane są pomiędzy zakładkami z powiadomieniami z sieci społecznościowych, zakupami grupowymi i wiadomościami promocyjnymi. Do dyspozycji mamy również zakładkę główną oraz „Inne”, do których trafiają pozostałe wiadomości.

W przypadku WP i O2, tak samo jak w Gmailu, również możemy dowolnie przenosić wiadomości do innych zakładek, ucząc w ten sposób klienta poczty, jak katalogować przyszłe wiadomości od danego nadawcy. Istnieje również możliwość ukrycia niektórych zakładek, lub wyłączenia segregacji wiadomości. Z perspektywy użytkownika zasada działania zakładek jest zatem identyczna jak ta oferowana przez Gmaila.

Pomimo podobieństw do mechanizmu automatycznego segregowania wiadomości w Gmailu, istnieje jedna zasadnicza różnica. Co prawda Gmail od jakiegoś czasu dostarcza treści reklamowe, które wyglądają jak emaile, jednak nie są nimi w pełnym znaczeniu. Ponadto, jeśli mamy okazje je zobaczyć, zawsze znajdują się w zakładce z ofertami. Wirtualna Polska z kolei jest pośrednikiem w wysyłaniu wiadomości promocyjnych. Głównym pytaniem jest zatem czy wiadomości wysyłane za pośrednictwem Wirtualnej Polski będą kierowane do zakładki głównej aby uczynić je lepiej widocznymi, czy będą również kierowane do zakładki z resztą ofert?

Niepewność co do losu wiadomości wysyłanych przez WP staje się jeszcze większa jeśli weźmiemy pod uwagę ilość otwarć pochodzących z klientów WP i O2. Nasze dane wskazują na to, że około 25% otwarć wygenerowane jest przez użytkowników korzystających właśnie z tych dostawców. Tak duży udział w ogólnej liczbie otwarć może niestety skłonić WP do mieszania wiadomości promocyjnych z osobistymi wiadomościami w głównej zakładce.

Według danych opublikowanych przez światową agencję email marketingową – Return Path – wprowadzenie dzielonego układu skrzynki odbiorczej w Gmailu miało pozytywny wpływ na wskaźniki zaangażowania subskrybentów. Na to czy podobny efekt będzie widoczny na polskim rynku przyjdzie nam jeszcze poczekać. Z pewnością będziemy śledzić statystyki i dzielić się wynikami naszych analiz. W międzyczasie zachęcamy wszystkich do dzielenia się swoimi uwagami w komentarzach.